Wednesday, November 5, 2008

Barack Obama cipta sejarah


Keputusan Pilihanraya AS 2008

PERWAKILAN >>

CALON BIL UNDIAN
Demokrat 349
Republikan 163

SENAT >>

CALON BIL UNDIAN
Demokrat 56
Republikan 40


Kemenangan Barack Obama sebagai presiden kulit hitam pertama.“Kemenangan Obama dilihat sebagai membawa perubahan dan suasana yang menggalakkan dalam nilai dan percaturan dunia antarabangsa,” kata Menteri Luar Malaysia, Datuk Seri Rais Yatim.

Pemimpin dunia hari ini mengalu-alukan kemenangan cemerlang Barack Obama yang dipilih Presiden baru Amerika Syarikat yang disifatkan satu permulaan era baru.
Cuti umum diisytihakan di Kenya — negara kelahiran ayah Obama - sebagai mengalu-alukan kemenangan rakyat kulit hitam pertama mendiami Rumah Putih.

“Kemenangan cukup cemerlang sebagai hadiah kerana komitmen dan perjuangan anda (Obama) untuk berkhidmat kepada rakyat Amerika serta memperjuangkan demokrasi di Amerika," kata Presiden Perancis, Nicolas Sarkozy.

“Dengan memilih anda, rakyat Amerika mahukan 'perubahan, keterbukaan dan optimisme," kata Sarkozy sambil mengucapkan tahniah kepada senator berusia 47 tahun itu yang mengalahkan calon Republikan, John McCain.

Perdana Menteri Britain, Gordon Brown pula memuji Obama sebagai ahli polilik yang 'bertenaga'.

"Nilai progresif dan wawasannya amat terserlah," katanya.

Canselor Jerman, Angela Merkel pula berkata kerajaannya akan meletakkan kepentingan untuk menjalin kerjasama yang lebih erat dengan kerajaan pimpinan Obama.

Presiden China, Hu Jintao pula berkata: “Dalam era baru penuh bersejarah hari ini, saya amat berharap dapat berbincang mengenai hubungan dua hala yang lebih baik dan konstruktif dengan kepemimpinan Obama."

Perdana Menteri Jepun, Taro Aso pula berjanji kerajannya akan bekerjasama lebih kukuh dengan kepemimpinan baru AS.

Perdana Menteri India, Manmohan Singh pula menyifatkan kemenangan Obama sebagai 'luar biasa' dan menjemput Obama melawat India.

Presiden Mexico, Felipe Calderon pula meminta Obama melawat negeri selatan Amerika yang bersempadan dengan negaranya.

Perdana Menteri Australia, Kevin Rudd pula berkata kemenangan Obama adalah satu petunjuk kepada soal 'kehendak kesaksamaan'.

“Empat puluh lima tahun lalu, Martin Luther King mengimpikan kesatuan Amerika, dengan lelaki dan wanita tidak diadili berdasarkan warna kulit saja, tapi kebolehan mereka.

“Hari ini Amerika sudah menunaikan impiannya itu menjadi satu realiti," katanya.

Presiden Suruhanjaya Kesatuan Europah, Jose Manuel Barroso pula meminta kepemimpinan baru Rumah Putih itu melakukan 'komitmen baru' bersama negara dunia lain untuk menangani krisis ekonomi dan kewangan global. - AFP

GO OBAMA!!!

No comments:

Disclaimer :

Semua post adalah dari sumber terbuka atau seperti disenaraikan. Sebarang bantahan terhadap post hendaklah di e-melkan kepada altisburuk@gmail.com.